Welcome 2012-Apakah Reaksi Anda !!!!!!!!!!!!!!!!!

new2 2010new1 2010

Sunday, November 1, 2009

Bagaimana Mengeluarkan Caruman KWSP


KWSP Withdrawal
Jika anda sedang merancang untuk membeli rumah, pasti anda sedang mencongak-congak baki Kumpulan Wang Simpanan pekerja (KWSP). Untuk makluman anda, setiap caruman yang dibuat oleh anda dan majikan 30% dari jumlah itu akan di bahagikan pada Akaun II.
Anda boleh mengeluarkan simpanan Akaun II sahaja untuk membiayai pembelian sebuah rumah secara individu atau secara bersama dengan ahli keluarga terdekat (ibu, bapa, suami,isteri, adik-beradik atau pun anak-anak).
Tidak kiralah anda ingin membeli rumah terus dari pemaju atau dari individu anda boleh menggunakan jumlah baki akaun II anda untuk dijadikan “downpayment”. Bukan itu saja, anda juga boleh mengeluarkan wang KWSP ini untuk pembelian rumah lelong.
Jadi apakah syarat-syaratnya? Jika anda sedang merancang untuk membeli sebuah rumah kediaman jenis bungalow, teres, berkembar, apartment, kondominium, studio apartment, servis apartment, townhouse atau soho anda layak untuk memohon pengelauran wang KWSP.

KWSP-Process
Untuk pengeluaran wang KWSP, anda harus memastikan dahulu baki akaun 2 anda. Matlamat sebenar untuk mengeluarkan wang KWSP adalah untuk membayar baki belian rumah. Sebagai contoh jika pinjaman rumah anda hanya 90% dari harga rumah, baki Akaun II anda mesti mencukupi atau lebih. Jika tidak anda kenalah tambah sendiri. Selain itu KWSP juga boleh dikeluarkan untuk membayar bill guaman dan pengurusan pemindahan hak milik.
Mengikut perbincangan saya dengan pegawai KWSP baru-baru ini, selain dari pengeluaran pertama anda juga boleh membuat pengeluaran kedua untuk menyelesaikan baki pinjaman. Para pencarum boleh memohon untuk mengeluarkan wang KWSP untuk membayar baki pinjaman sekali pada setiap tiga tahun.
Selain itu berita baik pada pencarum KWSP. Bermula pada 1 januari 2008, setiap ahli KWSP yang memiliki pinjaman perumahan boleh mengeluarkan wang didalam Akaun II untuk tujuan bayaran bulanan baki pinjaman perumahan. Had pengeluaran minima bulanan yang dibenarkan ialah RM100.
Menarikkan? sila hubungi cawangan KWSP yang berdekatan untuk maklumat lanjut.
Siapakah yang tidak layak untuk mengeluarkan wang KWSP? mereka adalah;
- Membeli tanah atau lot tapak bungalow.- Mengubahsuai, membaiki atau membuat kerja “renovasi” kepada rumah yang sedia ada.- Pemilikan harta tidak melalui transaksi jual beli.- Mengambil pinjaman berbentuk Overdraf.- Membeli rumah ketiga.- Membeli rumah di luar negara.
Di harapkan maklumat ini dapat membantu anda, semoga berjaya pelabur semua.

2 comments:

  1. wow! great! tp kene ade bape jumlah minimum dlm akaun II tu kalo nk kuarkan???

    ReplyDelete
  2. i bercadang nak beli tanah di Kedah dengan mengeluarkan duit dari account 2. Boleh ke?

    ReplyDelete